Campagne

Ik lees zojuist dat meer dan 10 miljoen vrouwen in de UK negatieve gevoelens hebben over hun eigen lichaam. Dit verbaast me niets en ik durf te zeggen dat dit voor Nederland hetzelfde geldt. Het accepteren van ons lichaam, wat is dat toch lastig. Er is een nieuwe campagne van het lingeriemerk Victoria’s secret met als titel ‘the perfect body’. Het gaat over een nieuwe bh en op de foto staat een aantal jonge vrouwen afgebeeld met als onderschrift ‘the perfect body’. Er is inmiddels een petitie gaande (door jonge studentes!) die het niet eens zijn met deze campagne. Geweldig. Als niemand haar mond open doet en uiting geeft aan wat er niet klopt, dan kan er nooit iets veranderen. De studente zegt dat dit soort reclame uitingen een beschadigende invloed hebben op jonge meiden. Victoria’s secret is blijkbaar heel populair onder jonge meiden in de UK en Amerika. Ze zegt dat dergelijke campagnes en woordspelingen schadelijk zijn voor het gevoel van eigenwaarde onder meisjes en vrouwen. Mee eens. Vrijwel alle reclame uitingen met als doelgroep vrouwen geven ons het gevoel dat we niet mooi en goed genoeg zijn zoals we zijn. Ik ben nog nooit een reclame tegengekomen, waarbij ik het gevoel krijg dat er niets meer aan mij hoeft te veranderen. Als ik naar de foto met modellen kijk, kan ik begrijpen dat geen enkel meisje zich hiermee kan identificeren. In het echt ziet namelijk niemand er zo uit. Het ondergoed zal daar niet veel aan veranderen. De foto en de tekst spelen in op de onzekerheid van meisjes, met de intentie om bh’s te verkopen. Een onzuivere en respectloze manier van marketing. Het boeiende is, we zullen altijd bh’s blijven kopen, want die hebben we nodig. Waarom dan niet je marketing op een eervolle en ondersteunende manier invulling geven, waarbij je jonge meiden de hemel inprijst en ze laat zien hoe ongelofelijk mooi en geweldig ze zijn? En dat het ondergoed ons alleen maar bevestigt in alles wat we al zijn? Victoria’s secret heeft een verantwoordelijkheid in wat ze neerzet in de wereld. Als alle vrouwen die het niet eens zijn met deze campagne een maand lang geen ondergoed van Victoria’s Secret kopen, dan ben ik benieuwd wat er zou gebeuren.

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares