Self-Care op de agenda

Onze agenda’s zitten vaak bomvol en als we elkaar vragen hoe het gaat, zeggen we vaak  ‘ja goed, druk’. Waar we het druk mee hebben? Met werk, gezin, huishouden, deadlines,  onze laptop, telefoon, inbox, boodschappen, Facebook, sporten, eten, vrienden, familie, reizen, koken, serietje kijken, de was doen, krant lezen, projecten, drankje drinken, kinderen naar school brengen, kinderen van school halen, cursus en nou ja, het leven. We zijn altijd bezig, in beweging, aan het doen en ergens naartoe. Maar ik mis iets in dit rijtje, iets heel belangrijks, want waar zijn we zelf? We zijn zo druk, dat we onszelf vaak helemaal vergeten. Ja, we nemen een douche ’s morgens, trekken onze kleren aan en zorgen dat we eten, drinken en slapen, maar is dat voldoende? Als we ons lichaam zouden vragen hoe het nu met ons gaat, nu in dit moment, wat zou ons lichaam dan voor antwoord geven? Ons hoofd is snel geneigd te zeggen dat het wel goed gaat, z’n gangetje, prima hoor, lekker druk of beetje moe maar het is bijna weekend. Maar als we dan iets meer naar beneden gaan, dus ons hoofd voorbij, dan vertelt ons lichaam vaak iets anders. We zijn moe, hebben rugpijn, hoofdpijn, slapen slecht, gespannen, stijve nek, onrustig gevoel, stress, veel gedachtes, gehaast, misselijk, last van je maag, darmproblemen, hernia, uitgeblust gevoel en ga zo maar door. Hoe komt het dat we zoveel aandacht hebben voor alles en iedereen om ons heen, behalve voor ons lichaam? Ons lichaam dat 24/7 bij ons is. Is het niet tijd dat self-care een vaste plek op onze agenda krijgt, elke dag weer, als een manier van leven, waarbij we keuzes maken die ons ondersteunen? We kunnen wachten tot ons lichaam ons een signaal geeft dat het echt zo niet langer kan, maar waarom niet zelf de keuze maken om vandaag te beginnen met goed voor jezelf te zorgen. We zijn het waard, méér dan, dus de keuze is aan ons. Stap voor stap, waarbij we zelf op de eerste plek komen te staan. En vanuit die plek kunnen we er zijn voor anderen, en doen wat er nodig is.

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares