Taking care of you at work

Wat heeft er allemaal effect op ons gedurende een dagelijkse dag op het werk. Dit was de vraag die ons gesteld werd tijdens de geweldige InspiratieAvond met Jane afgelopen woensdag. Heel veel dingen buiten onszelf, zo blijkt uit alle antwoorden die gegeven werden, hebben invloed op onze werkdag. Niet alleen op het verloop van onze werkdag, maar vooral op hoe we ons voelen, onze stemming. Dit kan zijn je baas, je collega’s, het weer, het verkeer, verwachtingen van jezelf en anderen, deadlines, je hoeveelheid werk, het niet afkrijgen van je werk, je inbox, de oh zo bekende to do list, dingen die tussendoor komen, een opmerking van anderen (dit kan zowel een positieve als een negatieve opmerking zijn), voeding, voldoende slaap en ga zo maar door. Er zijn ontzettend veel factoren die onze werkdag, én ons, beïnvloeden. Hoe ga je hiermee om, dat is de vraag. Veel van ons worstelen hiermee en ervaren dat ons werk soms best een rollercoaster kan zijn van verschillende emoties, stemmingen, buien, gevoelens en fysieke ervaringen. Soms merken we pas einde van de dag dat we eigenlijk buiten adem zijn en heel erg moe. Wat kan ons ondersteunen en helpen tijdens ons werk waardoor onze dagen minder extremen kent en we ons wat stabieler en weerbaarder voelen. Oftewel, welke keuzes kunnen we maken om onszelf te supporten?
Op je adem letten en soms letterlijk weer even op adem komen, relativeren en niet alles op jezelf betrekken, jezelf wat vaker een korte pauze gunnen, afentoe een moment nemen om te voelen wat voor antwoord je wilt geven op een vraag (we hoeven niet altijd direct antwoord te geven), niet meteen in reactie schieten en observeer als je wél in reactie gaat. Stop dan even en benoem naar jezelf ‘hé, ik schiet nu in een reactie’. De manier waarop je in je stoel zit en kies er eens voor om wat vaker achterover te leunen tijdens bijvoorbeeld een vergadering. De kracht van waardering: zeg tegen jezelf gedurende de dag wat je heel erg goed hebt gedaan want echt waar, we hebben allemaal fantastishe talenten. Op deze manier creëer je een basis van Zelf waardering en word je ook minder afhankelijk van de waardering van anderen. Neem eten mee naar je werk dat jou ondersteunt en zorg dat je voldoende water drinkt (dehydration duurt 24 uur voor het lichaam om zich van te herstellen en hierdoor worden we sneller moe).  En, last but not least, we mogen best wat milder en liever voor onszelf zijn. Leuke tip: wens jezelf eens een hele goeiemorgen in de ochtend en zeg tegen jezelf: YOU ROCK! 

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares