Vragen stellen

Ik sta bij de incheckbalie van Easyjet, op weg naar London, en laat mijn ticket zien. Waarom hebben we vertraging, vraag ik het meisje wat naar mijn paspoort kijkt. Normaal gesproken stel ik deze vraag niet, maar nu wel. Normaal gesproken zie ik zo’n melding op het bord en denk ik: ach, wat een verrassing, easyjet, tuurlijk vertraging. Dit keer wil ik het benoemen en heb ik behoefte aan duidelijkheid. Dát, en ik wil laten zien dat het niet normaal is. Ze vertelt iets over een te laat vertrokken vlucht vanuit Gatwick. De volgende vraag komt al in mij op (hoezo is die dan te laat vertrokken), maar dan komt een collega van haar naar mij toe en legt mij vol begrip en gedetailleerd uit hoe het komt dat mijn vlucht vertraging heeft. Terwijl hij het uitlegt, merk ik dat ik mij gehoord voel. Het leuke is, ook andere passagiers luisteren mee, want ik ben uiteraard niet de enige die deze vraag stelt. We stellen een vraag nooit voor onszelf, maar altijd voor meer mensen. Ik bedank de easyjet meneer en ga op een stoel zitten. Ik voel me rustig, heb tijd om nog wat mailtjes te doen en een kletsje te maken met een meisje dat voor het eerst als au pair naar Londen gaat. Vragen stellen is essentieel. Als we geen vragen stellen, gaan we dingen als normaal ervaren. Vragen stellen creëert begrip, biedt een groter perspectief, geeft bewustwording, brengt zaken aan het licht en toont betrokkenheid. Toen we net de lucht in waren, werd er omgeroepen wat voor drankjes en versnaperingen we konden kopen. Zo was er ook een keuze aan bier en wijn. En daar was alweer mijn volgende vraag: waarom wordt er bier en wijn geserveerd op een vlucht die om 08:55 vertrekt? Ik heb de vraag niet gesteld, want ik lag te slapen, maar vandaag dient zich een nieuwe gelegenheid aan. Dat is het leuke aan het leven, er is altijd een nieuwe gelegenheid.

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares