9

9 borstkankerdoden per dag, lees ik al een tijdje op de billboards in tramhokjes in Amsterdam. Dit getal moet en kan omlaag, vertelt Pink Ribbon mij verder. Vanmorgen zag ik de billboard weer en ik vroeg mij af: wat brengt deze boodschap mij? Ik ben een vrouw, ik heb borsten en kan ook borstkanker krijgen. Ik val dus binnen de doelgroep van Pink Ribbon maar voel ik mij ook derhalve aangesproken? Het is geen boodschap die mij inspireert merk ik, die mij in beweging zet, doet nadenken over wat het betekent om vrouw te zijn en borsten te hebben of die mij bewust maakt van hoe ik leef als vrouw. Ja, er zijn 9 borstkankerdoden per dag, maar wat moet ik eigenlijk met dit getal? Op de website staat dat met meer onderzoek dit getal omlaag kan. Dit zou heel goed kunnen. Wat ik wel weet en om mij heen zie, is dat heel veel vrouwen niet goed voor zichzelf zorgen, zichzelf te weinig waarderen en zichzelf niet op nummer één zetten. Dat we onszelf voorbij rennen, te druk zijn, teveel willen en teveel vragen van ons lijf. Ik weet dit, omdat ik zelf vrouw ben en met vrouwen werk. Wat heeft dit met borstkanker te maken, vraag je je wellicht af….misschien wel heel veel. Daar zou nou, wat mij betreft, veel meer onderzoek naar gedaan mogen worden. Of laten we als vrouwen in ieder geval met elkaar het gesprek aangaan hoe het komt dat steeds meer vrouwen borstkanker krijgen. Wij als vrouwen dragen zoveel moois en krachtigs in ons, laten we elkaar inspireren en supporten in wat het betekent om als vrouw te leven. En dat is precies wat ik mis in de boodschap van Pink Ribbon: ja, er sterven 9 vrouwen per dag aan borstkanker, maar wat is onze rol hierin? In alle berichtjes op de website lees ik hoe afschuwelijk vrouwen het vinden dat er 9 vrouwen per dag overlijden. Maar wat doen we ermee…? Is het niet tijd dat we op een liefdevolle en eerlijke manier gaan onderzoeken hoe het komt dat zoveel vrouwen ziek worden en dat we misschien wel als vrouw heel ver van onszelf verwijderd zijn geraakt..?

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares