Onderwijs gaat om mensen

Ik zit met mijn TED collega bij Village Bagels. Twee koppen thee, twee laptops, we zijn aan het werk. Waar zijn jullie mee bezig, vraagt een man die een tafeltje verderop van zijn koffie en krant aan het genieten is. Een man zonder filter, daar houd ik van. We doen ons verhaal: we doen de PR voor TEDxAmsterdam Educatie. Hij vertelt dat hij zelf jarenlang in het onderwijs heeft gewerkt en dat hij sinds kort een bootje heeft op de grachten. Hij vertelt over de werkdruk, de stress en dat hij collega’s heeft zien omvallen, ziek worden en zelfs doodgaan. Kanker en hartaanvallen. We spreken uit dat het nooit alleen door werk kan komen, maar het laat wel duidelijk zien dat er iets gaande is. Iedereen is oververmoeid, zegt hij. Hoe was het voor jou, vraag ik. Hij vertelt dat hij de balans goed kon bewaken, maar dat de spanning, werkdruk en stress groot is. Het heeft niets meer met onderwijs te maken, zegt hij. Hij werd boventallig verklaard en moest er dus uit. Een andere keuze heeft ervoor gezorgd dat hij zich nu veel op het water begeeft. Collega en ik versturen een persbericht, waarin we mensen vragen zich aan te melden voor de nieuwe award. Iedereen met een nieuw idee of initiatief kan zich aanmelden rondom het thema ‘Born to Learn’. Terwijl ik naar huis loop, bedenk ik mij dat het mooi is dat we ons richten op nieuwe ideeën. Maar dan bekruipt mij ook de vraag: is dát wat we werkelijk nodig hebben? Het zit namelijk in de basis niet goed, en de basis dat zijn voor mij de mensen. Ja, we zijn allemaal geboren om te leren, maar hebben we wel geleerd hoe we écht voor onszelf moeten zorgen? Voor onszelf en voor elkaar. Het hoogste burn-out percentage zit in het onderwijs. Een eerlijke vraag zou zijn: wat is daar aan de hand? We willen vernieuwing, nieuwe scholen, we willen het anders en we richten ons op de toekomst. Die toekomst is echter nu, want tijd is niet lineair. Als er chronisch iets niet goed gaat in het welzijn van al die geweldige mensen die zich inzetten in het onderwijs, mogen we dan niet eerst daarnaar kijken? Een nieuw idee is als een zaadje en een zaadje kan pas aarden, als de aarde vruchtbaar en gezond is. Wij mensen zijn die aarde. We lopen onszelf voorbij met alle vernieuwingen die er gaande zijn, waardoor we geen oog hebben voor het menselijke aspect. Onderwijs gaat om mensen. Hoe gaat het werkelijk met ze?

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares