Kennis

Mijn nichtje gaat na de zomer naar de middelbare school. Ze heeft de citotoets gehad en wordt nu voorbereid op de middelbare school. Ze moet nu best lastige sommen maken, waarvan mijn zus regelmatig tegen haar zegt: vraag maar aan papa. Als ik terugdenk aan al die vreselijke rekensommen die ik heb moeten maken, bekruipt mij de vraag: wat heb ik daar eigenlijk aan gehad…? Ook op de middelbare school heb ik zoveel dingen in mijn hoofd gestopt gekregen, die ik daarna eigenlijk nooit meer heb gebruikt. Onze hoofden worden volgestopt met kennis, maar hoe zit het eigenlijk met ons hart, met ons lijf? Ik kreeg vanmorgen, naar aanleiding van mijn zang weekend workshop met Chris James, een mailtje met hierin een lijst genaamd ‘conscious presence, a checklist’. Een reminder (je zou het huiswerk kunnen noemen) van Chris zelf met handvaten voor in het dagelijkse leven. Ik ben nu 41 jaar en ik moet eerlijk toegeven dat dit een van de mooiste huiswerkopgaves is die ik ooit heb gekregen. Dat niet alleen, maar een van de meest bruikbare ‘kennis’, die ik in elk moment van de dag, voor de rest van mijn leven kan toepassen. Waarom heb ik dit niet gekregen bij de overstap naar de middelbare school, vraag ik mij af. Hoe ondersteunend, liefdevol en geweldig zou dat niet zijn, om juist dan te leren hoe je bij jezelf kan blijven? Op de lijst staan dingen als “Health Care starts with self care – start every morning re-connecting to yourself… feeling the radiant expanded you, and bring that connected you to your expression in your home, and work and life” en “How are you breathing? Is it laboured or erratic? Start by breathing gently. Bring awareness to the passage of your breath, in and out of your body. Are you with your breath? en “Is your face relaxed? Is your face masked? Let go of the mask and feel the effect on your whole body”. Het zijn deze jaren op school, beginnend op de lagere school, dat we onszelf verliezen, een masker gaan opzetten, bij onszelf weggaan en uit contact gaan. Dat we gaan pleasen, erbij willen horen, ons gaan aanpassen en dat we het gevoel krijgen dat we niet goed genoeg zijn. Hoe mooi zou het zijn als we de kinderen al op jonge leeftijd een checklist zouden meegeven, als huiswerk, waarbij ze handvaten krijgen om bewust aanwezig te zijn, in je lijf, met jezelf, hoe te luisteren, je stem te gebruiken en wat voor een groot kado je adem is. Dat zou een mooie aanvulling zijn op al die sommen, economie, talen, natuurkunde, biologie en geschiedenis. Huiswerk waar het hoofd niet voor nodig is…..wat een verademing zou dat zijn. 

 

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares