Reclame

Ik zag gisteren een stukje uit een documentaire over melk. Over deze zogenaamde ‘witte motor’ wordt heel veel beweerd en de vraag is: wat is hier van waar? Reclame speelt een zeer belangrijke en invloedrijke rol en heeft, zo blijkt, een groot effect op onze mening over een product, in dit geval melk. Als er mensen op straat worden gevraagd waarom ze melk drinken, dan antwoorden ze ‘omdat ze op tv zeggen dat dit goed voor me is’, ‘omdat ze zeggen dat het goed voor mijn botten is’, ‘omdat het goed is tegen hartziektes’ en ga zo maar door. Maar wie is die ‘ze’ en wie zijn die mensen achter de reclames van melk? Ze hebben in elk geval veel geld want in Amerika wordt er 175 miljoen dollar per jaar aan reclame uitgegeven. Ik vermoed dat onze melkunie koeien ook een leuk bedragje krijgen voor hun optreden. Maar waarom laten wij ons zo makkelijk van alles wijs maken terwijl de ware wijsheid in onszelf schuilt. Reclame zet niet aan tot na-denken, zelf-onderzoek, onze eigen intelligentie of luisteren naar ons eigen lichaam. Als de reclame zegt dat ‘melk is goed voor elk’, nemen we dit vrij makkelijk voor waar aan. Maar is het ook zo, dát vind ik een interessante vraag. Is melk wel goed voor elk? Waarom laten we ons beïnvloeden door reclames en gaan we niet zelf voelen wat ons lichaam nodig heeft. Ik heb melk nooit lekker gevonden en dus ook nooit gedronken. Mijn moeder vindt het ook niet lekker dus die was, gelukkig voor mij, geen melk minnend voorbeeld…Misschien mogen we iets vaker stil staan bij waarom we bepaalde dingen eten of drinken. Is het omdat de reclame zegt dat je het nodig hebt of komt de behoefte vanuit jezelf…….

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares