Ritme

Mijn collega vroeg mij gister om advies. Ze vroeg zich af wat ze niet goed doet. Hoe bedoel je, vroeg ik. Ze voelde zich moe en niet helemaal in top conditie. Of het aan haar lunch lag..? Ok, zei ik, ik pak um ff terug, hoe laat ben je gisteren naar bed gegaan? Het was kort stil en toen viel het kwartje. Mmmm ok, ik begrijp het, ik lag inderdaad pas om 02:00 uur in bed.
Als we ons in een moment niet lekker voelen, of futloos, met geen energie en moe, dan zijn we geneigd om heel dichtbij te kijken. Wat is er nú aan de hand? Vaak ligt de oorzaak echter verder terug, althans, terug in de tijd en in de keuzes die we maken. Want hoe je avond en je nacht was, en de keuzes die je hebt gemaakt, zijn van invloed op de volgende dag. Ik word me steeds bewuster van mijn eigen ritme en hoe belangrijk het is om in mijn eigen natuurlijke ritme te leven. Dit betekent dat al mijn keuzes effect hebben op hoe ik me voel en dat als ik bijvoorbeeld gisteravond laat naar bed ben gegaan, ik hier de volgende dag last van heb. Het klinkt eenvoudig en logisch, en toch is het vaak heel lastig om in je ritme te blijven. Het betekent namelijk dat je naar je gewoontes en patronen mag kijken, dat je andere keuzes mag maken en dat je écht gaat kiezen voor jezelf. Ga eens vóór 12 uur naar bed, zei ik tegen mijn collega. De uren voor 12 uur zijn belangrijk. Vandaag kwam ze me vertellen dat ze om 22:00 was gaan douchen, om 22:15 in bed lag en om 22:30 sliep. Mijn collega is een inspirerend voorbeeld én ze voelde zich vandaag stukken beter. Alles is een keuze, en als de keuze heel liefdevol is, is de impact ervan enorm.

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares