Systemen

We leven in een maatschappij waarin we te maken hebben met systemen. Grotere systemen, zoals de overheid, onze politiek, scholen en gezondheidszorg, maar ook kleinere, zoals ons werk. Systemen zijn gericht op resultaten, een zo gunstig mogelijke uitkomst, zodat het er ‘goed’ uitziet van de buitenkant. De focus ligt echter niet op ons, wij mensen, het individu. Ook op mijn werk heb ik te maken met een systeem, namelijk het Bagels & Beans systeem. Dit is neergezet door het hoofdkantoor en heeft als belangrijkste focus om winst te maken. Wat is het resultaat aan het einde van de dag, wat is de dag-omzet en waar kunnen we nog betere resultaten behalen. Hier is niets mis mee en dit is ook geen oordeel van mij, simpel een constatering van hoe het is. Nu hadden wij laatst iemand van het hoofdkantoor op bezoek die kwam kijken hoe wij het doen. Een onderdeel van deze verbeter-dag was het observeren van hoe wij ons werk doen. Achteraf heb ik vernomen dat ik de meeste aanmerkingen heb gekregen. Waarom? Omdat ik te lang met onze klanten praat, met andere woorden, mijn focus ligt teveel bij de individuen (onze klanten) en niet bij de omzet. Dat is het systeem waarin ik zit, en dit voel ik al heel lang, en dit weet ik ook al langer. Ik geef meer om de klanten en hun welzijn, dan of ze een tweede koffie of een stuk taart bestellen. Ik ga niet naar hun tafels toe om te vragen of ze nog meer willen bestellen als het niet vanuit een eerlijke impuls komt. Ik vind het belangrijker om te horen hoe het met mijn vaste klanten gaat (ik ga soms zelfs even bij hun aan tafel zitten), dan dat ik me afvraag of ze wel voldoende besteed hebben. Ik was afgelopen dagen weer in Engeland en we hebben het gehad over ’to have an all-encompassing mind’. Dit betekent in mijn eigen woorden, dat je de mensheid in consideratie neemt, oftewel, dat je rekening houdt met je klanten, familieleden, collega’s etc, in alles wat je doet.  Je aandacht gaat uit naar het individu en je wilt voor jezelf én de ander het meest liefdevolle. Kan je dan nog winst maken als bedrijf? Jazeker.
Ik ben nu eenmaal onderdeel van een systeem, in dit geval mijn werk, maar dit wil echter niet zeggen dat ik het bezit ben van dit systeem. Ik kan zelf kiezen. Ik blijf mijn aandacht richten op de mens, in mijn geval mijn (vaste) klanten, want ik weet dat dit het meest eervolle en eerlijke is wat ik kan doen. Voor mezelf, en voor hun.

door
Vorige blog Volgende blog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 shares